Dansk Sundhedssikring A/S

Telefonbehandling hjalp Rene gennem sorgen: ”Den helt store forskel for mig er, at det foregik over telefonen”

Del

Typisk har man fysisk siddet over for sin psykolog eller psykoterapeut. Men i takt med den digitale udvikling har flere fået øjnene op for behandling over telefon eller videokonsultation. Det viser tal fra Dansk Sundhedssikring.

På blot tre år er andelen af online- og telefonbehandling hos Dansk Sundhedssikring steget fra 13 til 37 procent. Dansk Sundhedssikring tilbyder netop disse former for terapi, fordi forskning de seneste 30 år har vist, at det giver gode resultater.

En af dem, som har haft stor glæde af terapeutisk forløb over telefonen hos Dansk Sundhedssikring, er 32-årige Rene Kyng, efter han i oktober pludseligt og uventet mistede sin far.

”Min far var 69 år og nok i sit livs bedste form, så det kom som et stort chok for os alle. Vi havde regnet med, at vi skulle have ham mange år endnu. Alle i hans familie er blevet tæt på 100 i alle de år, vi har stamtræ tilbage, og vi lavede altid sjov med, at han nok kom til at overleve alle vores andre forældre, fastre, onkler og så videre. Jeg havde aldrig troet, at han skulle væk lige med det første, så det tog hårdt på mig,” fortæller Rene.

På opfordring fra både venner og familie tog han derfor kontakt til sin sundhedsforsikring, Dansk Sundhedssikring, for at få hjælp til at takle sorgen.

”Først kunne jeg simpelthen ikke få mig selv til at løfte telefonen. Og jeg taler ellers i telefon eller videomøder fire til fem timer i snit om dagen, så jeg er vant til at tale meget med alle mulige mennesker og har aldrig nogensinde haft nogle problemer med det. Men det kunne jeg bare ikke,” fortæller Rene. Og det var her, at de digitale løsninger for alvor kom ham til gavn:

”Så fandt jeg ud af, at jeg kunne oprette en sag via hjemmesiden, og så tog det mig ikke meget mere end 30 sekunder, så var det gjort. For det var den lave tærskel, jeg havde brug for for at kunne få mig til at gøre det. Jeg tror ikke, jeg havde taget kontakt, hvis jeg havde skullet ringe først. Det at kunne oprette det online, og at de så ringede til mig, dét gjorde en verden til forskel,” fortæller han.

Telefonbehandling var altafgørende

Efter den første kontakt kom Rene i et telefonisk behandlingsforløb hos en psykoterapeut. Og netop den behandlingsform, mener han selv, har været altafgørende for ham.

”Den helt store forskel for mig er, at forløbet var på telefon, så jeg skulle ikke indrette min hverdag efter det. Jeg rejser 150 dage om året, men det var ingen hindring, fordi terapien netop var på telefon. Jeg føler mig også langt mere tilpas ved at sidde i et rum, jeg kender, hvor terapien sker på mine følelsesmæssige vilkår og i mine trygge rammer. Det gjorde en enorm forskel. Jeg havde slet ikke overskuet at bruge et par timer på at køre ind til byen, stresse, finde parkering for at snakke med én i 30 eller 50 minutter. Det havde jeg bare aflyst. Så var terapien nok løbet ud i sandet, og jeg havde ikke gjort mere ved det,” fortæller han.

I dag har Rene afsluttet sin behandling og er kommet tilbage til hverdagen.

Skaber fleksibilitet og tryghed i hverdagen

Rene er blot en af mange, der vælger at få hjælp enten gennem telefon eller videoopkald. Hos Dansk Sundhedssikring, Danmarks største leverandør af sundhedsforsikringer, er efterspørgslen på fleksible behandlingsformer steget markant de seneste år. I 2020 foregik 13 procent af behandlingerne telefonisk eller online. I 2023 er online og telefonisk behandling halet kraftigt ind på face-to-face behandling og udgør nu 37 procent.

”Vi ved alle, hvor svært det nogle gange kan være at finde tid til alle aftaler i sin kalender. Her er de digitale løsninger rigtig gode, fordi de netop kun optager den tid, selve konsultationen varer. Samtidig kan de også foregå, uanset hvor man befinder sig,” siger Tanja Gielstrup, der til dagligt arbejder som psykoterapeut (MPF) og er socialrådgiver og specialist i stress hos Dansk Sundhedssikring.

Hun fortæller samtidig, at det ikke kun er det helt lavpraktiske med tid, der gør online behandling populært. Det handler nemlig i lige så høj grad om at skabe tryghed.

”Man skal ikke undervurdere de terapeutiske rammer. Ligesom det selvfølgelig handler om at finde det rette match mellem klient og behandler, så handler det i høj grad også om at skabe et trygt rum for klienten. For nogen vil det fungere bedst at sidde fysisk over for behandleren, mens det for andre vil være mere trygt at sidde derhjemme og få hjælp på video eller telefon,” siger Tanja Gielstrup og uddyber:

”Terapeutisk behandling over telefonen skaber et helt særligt fortroligt rum. Vi ser ikke hinanden. Vi vurderer ikke hinanden. Vi har udelukkende vores stemmer, og derfor bliver vores terapeutiske alliance mere uforstyrret. Vi har som behandlere alene fokus på stemmen, det der bliver sagt, responstid og meget væsentligt, deres vejrtrækning. Vi går direkte til kernen i klientens problematik, der er ikke noget small talk, og min oplevelse er, at klienten ofte hurtigere kommer i bedre trivsel end ved face-to-face-terapi.” 

Dansk Sundhedssikring arbejder løbende med at sikre rette tilbud til hver enkelt kunde. Derfor møder alle kunder en sundhedsfaglig rådgiver, når de kontakter forsikringsselskabet. Nogle kunder har brug for vejledning om restitution i en travl hverdag, andre har behov for behandling fx over telefon eller online. De mere fleksible løsninger som telefonisk vejledning, terapi eller online behandling viser sig i mange tilfælde mere effektive end face-to-face-terapi.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Rene tog fat i sin sundhedsforsikring, da hans far døde. Med telefonterapi kom han igennem sorgen.
Rene tog fat i sin sundhedsforsikring, da hans far døde. Med telefonterapi kom han igennem sorgen.
Pressefoto Pressefoto
Download

Om Dansk Sundhedssikring

Dansk Sundhedssikring er på 10 år blevet Nordens største leverandør af sundhedsforsikringer og har over +550.000 kunder. Godt 100 sundhedsfaglige medarbejdere sikrer dagligt, at kunderne kommer nemt igennem til den rette behandling. De tager både hånd om kundernes sundhed, når skaden er sket, eller når skaden skal forebygges. Dansk Sundhedssikring er i lige så høj grad et sundhedshus, som det er et forsikringsselskab. Sundhedspersonalet i Dansk Sundhedssikring er den drivkraft, der har gjort forsikringsselskabet til Nordens største udbyder af sundhedsforsikringer.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Sundhedssikring A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Sundhedssikring A/S

Ny direktør i PrimaCare: Digitalisering og høj sundhedsfaglighed er nøglen til en sundere hverdag for 600.000 kunder5.9.2024 13:06:10 CEST | Pressemeddelelse

"Mange tror, at sundhed er at træne en time i træningscenteret før arbejde hver dag. Men en sund livsstil kan også opnås med mere bevægelse i ens dagligdag på jobbet og i hjemmet." Sådan lyder beskeden fra Kristoffer Schaumann, ny direktør i PrimaCare, Danmarks førende behandlernetværk, der leverer sundhedsfaglig behandling til forsikringsselskabet Dansk Sundhedssikrings mange kunder i Danmark.

Nye tal: Bevægelse og tid hjælper bedst på folkesygdommen rygsmerter - også på lang sigt16.6.2024 09:49:19 CEST | Pressemeddelelse

RETTELSE af meddelelse fra 14/6-2024. Ryg- og nakkesmerter er en af danskernes store folkesygdomme, som godt 900.000 personer lever med ifølge Sygdomsbyrderapporten 2022. Men øvelser, bevægelse og tid er den bedste medicin mod smerter i ryg og nakke - også på lang sigt, viser nye tal. (Vedr. RETTELSE: Der var fejl i oprindelig meddelelse. Denne meddelelse er korrigeret.)

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye